søndag den 26. november 2017

Drejlsviskestykker

I vævestuen i Skovgårde har jeg en opsætning med drejlsviskestykker. Det har jeg jo mildelst talt prøvet før, så for at gøre opsætningen lidt interessant og anderledes planlagde jeg en meget asymmetrisk trend. Basis skulle være ubleget hør med to striber i hver side: to sorte i samme parti afbrudt af et ubleget parti og i den anden side to hvide striber i hvert sit parti op ad hinanden.

Lyder det tænkt? Det var det også - og det blev ikke godt! Det er træls, når noget, der i tankerne var interessant og spændende, blot viser sig at være uheldigt. Jeg pillede lynhurtigt den hvide del af trenden af - det gjorde det bedre, men ikke godt, synes jeg.

Nå, der er 8-10 meter trend at tage af, så jeg har kløet på. Har vævet et par med ubleget islæt og et med blåt islæt, før jeg fik taget mig sammen til at tage fotos (det er der jo ikke så meget ved, når resultatet er sådan lidt bob-bob).

Men her kommer en lille håndfuld variationer:

Mørkegrønt islæt med smalle røde striber


Ubleget islæt med tilsvarende sorte striber


En stribet sag med tern til start og slut


- og den samme med rødt islæt.
Der er stadig trend til nogle stykker endnu, og tankerne har længe kredset omkring næste opsætning.


2 kommentarer:

  1. Smukke viskestykker, og meget flot håndarbejde. Dejligt at se at der stadig er vævere som vedligeholder de gamle traditioner .

    SvarSlet
  2. Tak skal du ha' :-) Ja, jeg er gammeldags væver, som elsker drejl, hør og håndarbejde.

    SvarSlet